آموزش آشپزي غذاي ايراني آموزش آشپزي غذاي ايراني .

آموزش آشپزي غذاي ايراني

نكاتي درباره طرز تهيه آش

آش ايراني

آش رشته از غذاهاي بسيار خوشمزه و پرطرفدار است. براي درست كردن يك آش رشته خوشمزه و جا افتاده نياز به دانستن چند فوت مهم و ساده است كه شبنم نيوز در اين پست به طور كامل طرز تهيه آش رشته را به همراه نكات مهم و فوت و فن بهتر شدن آن براي شما كاربران عزيز شبنمي قرار داده است.
طرز تهيه آش رشته خوشمزه به همراه نكات مهم :
مواد لازم براي پخت آش رشته :

سبزي مخصوص آش ( تره – جعفري – اسفناج – گشنيز ) : ۱ كيلو (خرد شده)
رشته آش : نصف بسته
حبوبات ( نخود – لوبيا – عدس ) : از هر كدام نصف ليوان
نعناع خشك : ۲ قاشق غذاخوري
كشك
پياز
سير
روغن
زرد چوبه، نمك و فلفل

تذكر: مقدار موادي كه ذكر نشده است دلخواه مي باشد و به سليقه و ذائقه شما بستگي دارد.
طرز تهيه آش رشته :

حبوبات را از شب قبل در آب خيس كرده و تا روز بعد چند بار آب آن را عوض كنيد. (اين كار براي از بين بردن نفخ حبوبات لازم است.)

درون قابلمه اي بزرگ آب بريزيد و صبر كنيد تا بجوش آيد سپس نخود و لوبيايي كه از شب قبل خيس كرده بوديد را در آن ريخته و اجازه دهيد با حرارت ملايم نيم پز شود (كمي نرم شود) سپس عدس را اضافه كنيد.(چون زمان پخت عدس كوتاه تر است، آن را ديرتر اضافه مي كنيم.)

پياز و سير را خرد كرده و به همراه زردچوبه داخل روغن داغ سرخ نماييد تا طلايي شوند. وقتي عدس هم پخته شد، سبزي را به همراه نصف سير داغ و پياز داغ به حبوبات اضافه كرده و اجازه دهيد كه مواد بپزند. (در قابلمه را نگذاريد تا سبزي ها بد رنگ نشوند.)

وقتي آش با حرارت ملايم جا افتاد ميتوانيد رشته ها را اضافه كنيد.(حدودا ۱۵ الي ۲۰ دقيقه براي پختن رشته كافي است.) ۵ دقيقه قبل از خاموش كردن آش مي توانيد نمك و فلفل آن را اندازه كنيد. (توجه داشته باشيد كه رشته و كشك شور هستند پس به هنگام افزودن نمك مراقب باشيد كه آش شور نشود.)

بعد از آنكه آش رشته كاملا پخت و جا افتاد اجازه دهيد كمي از دما بيافتد سپس داخل ظرف مورد نظر ريخته و روي آن را با نعناع داغ ، نصف باقي مانده سير داغ و پياز داغ ، كشك و … تزئين كرده و سرو نماييد.

آموزش طرز تهيه آش رشته خوشمزه + فوت و فن و نكات مهم

نوش جان
نكات مهم و فوت و فن پخت آش رشته خوشمزه و جا افتاده :

درست‌كردن يك آش خوشمزه، كاري هنرمندانه است. همه خانم‌ها آش درست مي‌كنند، ولي بعضي از اين آش‌ها حسابي جاافتاده و خوش عطر و بو است كه نشان‌دهنده هنر خانم خانه‌دار مي باشد.

اگر شما هم مي‌خواهيد آشي لذيذ و خوش طعم‌ آماده كنيد، بهتر است اين نكات را در نظر داشته باشيد:

حبوباتي كه براي پخت آش استفاده مي‌شوند، بايد خيس‌خورده باشند. خوب است حبوبات را از چند ساعت قبل(حداقل ۵ ساعت) در آب خيس كنيد. خيس كردن حبوبات هم نفخ آن ها را مي گيرد و هم باعث ميشود زودتر پخته شوند.

براي پخت آش، نخود بايد زودتر و قبل از ساير حبوبات خيس شود، چون ديرپزتر از بقيه است و نفخ بيشتري هم ايجاد مي‌كند.

بعد از اين‌كه حبوبات را خيس كرديد، چند دفعه آب آنها را عوض كنيد. يادتان باشد حبوبات بايد با آب سرد خيس شوند.

براي اين‌كه نفخ آش اذيت‌تان نكند، مي‌توانيد حبوبات را دو بار بجوشانيد و هر دفعه هم آب آن را عوض كنيد و دوباره آب‌جوش بريزيد. (زيرا ريختن آب سرد باعث ديرپز شدن حبوبات مي‌شود) بعد از اين‌كه حبوبات مدتي جوشيد، آب آن را دور بريزيد تا نفخ حبوبات گرفته شود.

اگر دوست داشته باشيد ميتوانيد مقدار عدس را بيشتر درنظر بگيريد.

براي اينكه در زمان خود صرفه جويي كرده باشيد ميتوانيد حبوبات را به صورت جداگانه داخل زودپز بپزيد.

براي تهيه نعناع داغ ابتدا روغن را داغ كنيد سپس چند قاشق نعناع خشك داخل روغن بريزيد و كمي تفت دهيد و سريع برداريد تا نعناع سياه نشود.

بهتر است سير و پياز را جداگانه با زردچوبه سرخ كنيد و داخل آش بريزيد.

درصورت تمايل ميتوانيد در آخر كمي زعفران آب كرده و به آش اضافه كنيد و يا در تزيين استفادكنيد.

سعي كنيد به آش نمك نزنيد زيرا هم رشته و هم كشك نمك دارد و با اين كار ممكن است آش شور شود. در مرحله آخر پخت، آش را بچشيد و اگر نمك آن كم بود مقداري نمك به آن اضافه كنيد.

برخي افراد دوست دارند كه موقع طبخ آش در آن كشك بريزند در اين صورت بايد كشك را در آخرين مراحل پخت، داخل آش بريزيد و مقداري از آن را هم براي تزئين روي آش نگهداريد. دقت داشته باشيد كه اگر از كشك به هنگام طبخ استفاده مي كنيد آش را كمي رقيق از روي شعله برداريد زيرا بعد از سرد شدن سفت تر مي شود.

اگر آش را با آب گوشت يا آب مرغ تهيه كنيد، بسيار خوشمزه‌تر مي‌شود.

اگر آش‌تان رقيق شده، مي‌توانيد مقداري آرد را در يك ليوان آب سرد حل كنيد و وقتي خوب حل شد، آن را داخل آش بريزيد.

به هنگام تزيين نبايد آش خيلي داغ باشد زيرا وقتي كشك را روي آن ميريزيد به داخل آش نفوذ مي كند.

يك آش خوشمزه بايد خوب جا بيافتد؛ پس آش را روي شعله ملايم بپزيد و دائم آن را هم بزنيد.

يك راز براي خوشمزه تر شدن آش اين است كه از قلم استفاده كنيد. بدين صورت كه ابتدا قلم گاو يا گوسفند را در آب بپزيد، سپس قلم را درآورده و حبوبات را بريزيد و مراحل را انجام دهيد.

اگر مايل هستيد كه رنگ آش اصلا تيره نباشد بهتر است عدس را به صورت جدا بپزيد و در آخر به آش اضافه كنيد زيرا عدس باعث تيره شدن آش مي شود. زياد بودن سبزي هم از ديگر دلايل تيره شدن آش مي باشد


برچسب: آموزش پخت آش، بهترين غذا هاي ايراني، طرز تهيه ي غذا، فوت وفن آشپزي، نكات مهم در آشپزي، ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۴۹:۵۴ توسط:afsaneh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :